Varför fotograferar vi?

Att fotografera är för mig ett sätt att bromsa in och vara i nuet; att vara närvarande och ta mig tiden att betrakta det som är runt mig. Kanske närmast att likna vid någon sorts meditation. När de allra flesta dagar är fyllda med jobb och familj (vilket jag aldrig skulle vilja vara utan) är det emellanåt ganska skönt att ensam dra till skogs med kameran och bara betrakta sin omgivning och tömma skallen på funderingar.

Problemet uppstår när jag kommer hem: Vad i hela friden ska jag göra med bilderna? Närmare tjugo års bildskapande trängs i molnet och på hårddiskar.. För mig är den stora tillfredsställelsen processen att skapa bilden, sen är jag i princip nöjd; bilden har då fyllt sitt syfte.

Visst, jag delar bilder på sociala medier och får mina "likes", men hellre tittar jag runt på andra fotografers bilder för att söka inspiration, och kanske kunna ta del av olika tekniska tips för att själv bli en bättre fotograf - som tar ännu bättre bilder som blir liggandes på hårddisken :)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya vinklar

Långsynt..

Solsemester